PELAWAT

INFO BARU

KEMASUKAN PROGRAM LINCOLN UNIVERSITY COLLEGE!! PENGAMBILAN 2021 BERMINAT HUBUNGI: 010-2360709 (𝓔𝓷.𝓒𝓱π“ͺ𝓢𝓼𝓾𝓡) PENGAMBILAN 2022 DIBUKA SEKARANG. HUBUNGI: 010-2360709 (𝓔𝓷.𝓒𝓱π“ͺ𝓢𝓼𝓾𝓡) DAFTAR

Tuesday 23 October 2012

Tips penjagaan bateri laptop


Tips penjagaan bateri laptop

  • Jika anda baru membeli laptop daripada kedai komputer, Apa yang perlu anda lakukan adalah mengecas bateri tersebut sehingga penuh. Ia mungkin mengambil masa sehingga 6 ke 8 jam( bergantung pada jenis brand , (sila rujuk manual laptop tersebut)
  • Jika anda memang confirm tidak menggunakan laptop selama seminggu(atau lebih) , anda dinasihatkan supaya mengeluarkan bateri tersebut daripada laptop.
  • Tolong jangan dedahkan bateri laptop kepada haba yang tinggi atau suhu yang beku . Contohnya jangan biarkan bateri laptop anda didalam kereta pada musim panas. Ia akan memberi kesan buruk pada bateri tersebut .
  • Pernah guna UPS ? perkara ini jarang-jarang sekali orang melakukannya . Dalam 1000 orang mungkin seorang dua yang tahu akan kebaikan cara ini . Cas laptop menggunakan kaedah penggunaan UPS . Beli UPS dan cuba cas melaluinya .
  • Jangan kerap mengunakan laptop sambil cas , ia akan memendek kitaran hayat bateri. Bateri akan cepat panas. Kalau anda rasa nak mengadap laptop empat ke lima jam , pastikan bateri ditanggalkan.

No comments:

Popular Posts